یزدفردا "در این طرح، نمونه کاملا داخلی این دستگاه و با قیمتی بین یک پنجم تا یک دهم نمونه خارجی و با اطمینان از امکان تامین قطعات مورد نیاز و تعمیر و نگهداری آنها در کشور ساخته شده است

پژوهشگران سازمان انرژی اتمی، دستگاه ضخامت سنج صنعتی را برای اندازه گیری یکنواختی ضخامت ورق های فلزی در صنایع مختلف، با موفقیت ساختند.
به گزارش یزدفردا به نقل از واحد مرکزی خبر ،رضا قلی پور، مجری طرح،‌ یکی از مراحل کنترل کیفیت ورقهای فلزی را بررسی یکنواختی ضخامت ذکر کرد و گفت: با توجه به صنایع ذوب فلزات در کشور، هم اکنون تعداد زیادی از دستگاه های ضخامت سنج وارد کشور شده است که علاوه بر هزینه زیاد، مشکل تامین قطعات و پشتیابی آنها نیز وجود دارد.
وی افزود: در این طرح، نمونه کاملا داخلی این دستگاه و با قیمتی بین یک پنجم تا یک دهم نمونه خارجی و با اطمینان از امکان تامین قطعات مورد نیاز و تعمیر و نگهداری آنها در کشور ساخته شده است.
قلی پور، نوع طراحی دستگاه را در شکل کنونی برای ورق هایی از ضخامت 5 تا 100 میلی متر و با دقت 100 میکرون اعلام کرد و گفت: دقت و مشخصات دستگاه بنا به سفارش و خواست صنایع قابل تغییر است و حتی می توان از آن در دیگر صنایع غیر فلزی مثل تولید سرامیک و شیشه هم استفاده کرد.
وی افزود: هر اشکالی در محصول تولید شده اعم از تَرَک یا ناخالصی هم که وجود داشته باشد، با حسگر دستگاه تشخیص داده و به اتاق کنترل اعلام و در صورت نیاز، خط تولید متوقف می شود.
براساس این گزارش، در این دستگاه، پرتوهای تولید شده از چشمه رادیواکتیو (مانند چشمه های کبالت 60 و سزیم 137) از ورق عبور می کنند و به حسگر نصب شده در بالای چشمه می رسند.
با توجه به تنظیم های انجام شده، هر گونه تغییر ضخامت در اثر مشکل تولید، وجود ناخالصی یا تَرَک، ومیزان پرتو تابیده به حسگر را در محصول نشان می دهد.
این دستگاه به صورت دائم و با حرکت افقی خود که سرعت آن با خط تولید هماهنگ می شود، همزمان با تولید، محصول را کنترل می کند از این رو به آن ضخامت سنج آنلاین هم گفته می شود.

یزدفردا
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا